Saturday, 14 May 2011

Suami Juga Boleh Mandul??

hari ni hari paling bosan sekali..tengok tv pon takde cite yg best...nak tak nak tengok la
wanita hari ini...topik dia SUAMIKU MANDUL..topik ni agak rare dibincangkan ye..
biasanya bila ckp mandul je mesti blame org pompuan kan..yg kelakarnya
penceramah tu cakap xmanis kita sebut MANDUL tp ckp la KETIDAKUPAYAAN UNTUK MENGHAMILKAN PASANGAN..memg topik yg menarik utk discuss..

w.pon penceramah tu lelaki tp dia sendiri yg ckp kebanyakan lelaki sgt EGO utk mengaku yg dia tu mandul.
kalau kahwin xdpt anak sume slh kan org pompuan "awk ni xguna jadi pompuan kalau xboleh mengandung.dasar MANDUL!!" **ok ni ayat reka sendiri hehe

w.pon peratus pompuan utk mandul tu lbih tnggi dr lelaki,tp lelaki juga ada risiko untuk mandul..jadi lelaki xboleh nak salahkan perempuan 100%..kalau dh kahwen 3 tahun xdpt anak pegilah check dgn doktor
tp bukn isteri je yg kne check tp suami pon patot kena check..byk sebab lelaki boleh mandul


lelaki mandul terjadi bila lelaki tak berupaya utk menhasilkan sperm
untuk disenyawakan dengan ovum **hebat tak dak akaun terangkan pasl bio?hehe

Antara faktor yang menyebabkan kemandulan :

1)tabiat merokok semenjak remaja
2)selalu terdedah kepada benda yang panas (e:g kerja welding)
3)stress
4)penggunaan laptop dan handphone

TETAPI
kalau ada pasangan yang belum dapat anak w.pon doktor sahkan kedua-duanya normal
anggap la tiada rezeki daripada Allah..Allah tak akan menjanjikan sesuatu itu melainkan yang mempunyai kebaikan..ada hikmahnya Allah tak memberikan sesuatu pasangan itu anak..mungkin pasangan itu tak bersedia lagi untuk menimang anak..atau mungkin Allah tahu yang pasangan itu tidak mampu menjaga dengan sebaiknya amanah (anak) tersebut..atau mungkin Allah tahu anak itu kelak tidak akan menjadi anak yang baik..wallahualam..hanya Allah saja yang tahu..sebagai manusia sentiasa la muhasabah diri n berdoa


P/S :nak adik kecik lg tp mak xnk bg...sedeh T_T

0 mengomel:

Post a Comment